Хибрид или електромобил: кой е по-добрият избор?

Хибрид или електромобил: кой е по-добрият избор?

Отминава ли ерата на конвенционалните автомобили, които разчитат на двигатели с вътрешно горене? Твърде смело би било от наша страна да генерализираме подобно твърдение, макар че все повече електрически и хибридни автомобили стават част от градския пейзаж около нас. Не това е и целта на настоящата статия.

В областта на автомобилния свят темата за избор между хибрид или електрическа кола предизвиква множество дискусии. Именно поради това решихме да фокусираме вниманието ви върху това кой е по-добрият избор - кога и защо?

За да бъде отговорът на този въпрос максимално изчерпателен, тук ще ви запознаем с характеристиките на едните и другите. Какви са плюсовете и минусите им? След прочитането на тази статия сме сигурни, че ще сте една идея по-информирани към какъв тип екологичен автомобил да се ориентирате. Уверете се сами! 

Хибридни автомобили - същност и видове. Подходящи ли са за вас и семейството ви?

Хибридите са съвременни автомобили, които успешно съчетават функциите на добре познатите ни конвенционални коли с ДВГ и съвременните електрически коли. С други думи, те могат да бъдат задвижвани както посредством дизелово или бензиново гориво, така и с електричество.

Не могат да бъдат определени като 100% въглеродно неутрални или “зелени”, но са важна стъпка към бъдещето. Употребата им е свързана с използването на по-малко гориво, следователно генериране на по-малко вредни емисии в атмосферата, в сравнение с конвенционалните си събратя. 

Какви видове хибридни автомобили има?

Хибридните коли се класифицират на меки (mild) хибриди, пълни хибриди и plug-in хибриди. Това се определя в зависимост от степента им на употреба на електрическа енергия, обхватът на системата за зареждане и пробега им с електрически заряд.

Меки (mild) хибриди.

Използват електрическата система, инсталирана във возилото, за да подпомагат работата на двигателя. Тази система обаче не е предвидена да работи самостоятелно. Спрямо останалите модели хибриди, които ще разгледаме по-подробно тук, mild хибридът е с най-проста хибридна система. Обикновено разполага с батерия с малък капацитет и поради тази причина при него водещ е ДВГ, а електрическият има по-скоро асистираща функция. С други думи, той допълва работата му. Мекият хибрид не може да се зарежда в контакт посредством зарядна станция, при него липсва зарядно гнездо, зареждането му става чрез регенерация и ДВГ. Отчита подобрен разход от около 10-15% спрямо конвецнионален автомобил.

Plug-in хибриди. 

Plug-in хибридите са снабдени са с голям капацитет на батерията. Следователно те могат да изминават значително повече километри изцяло на ток, преди да е необходимо да преминат на конвенционално гориво - бензин или дизел. Това се случва в зависимост от няколко фактора:

  • Когато батерията се изтощи: Най-често това става, когато капацитетът на батерията падне под определено ниво – обикновено между 0% и 20%, в зависимост от модела.
  • При нужда от повече мощност: Например при по-рязко ускорение, изкачване по стръмен наклон или шофиране с висока скорост, двигателят с вътрешно горене може да се включи, дори и батерията да не е напълно изтощена.
  • В студено време: Някои хибриди включват ДВГ (двигател с вътрешно горене), за да загреят купето или да поддържат ефективна работа на системите.
  • По избор на водача: Някои автомобили имат режими като "SAVE", "CHARGE" или "HYBRID", които позволяват на водача да избере кога да се използва бензиновият/дизеловият двигател.

Plug-in хибридите могат да се зареждат със монофазни или трифазни зарядни станции, като те могат да бъдат стационарни и мобилни(преносими) зарядни станции. В зависимост от модела Plug-in хибрид, можете да се спрете на вариант със значително голям капацитет на батериите си, което гарантира и по-голям пробег. В градски условия и къси разстояния plug-in хибридът е с разход 0-1 л/100 км (кара изцяло на ток). Комбиниран разход при смесено шофиране: 2–4 л/100 км (WLTP стандарт). На дълъг път (когато батерията е изчерпана) – разход като на нормален бензинов автомобил: 6.5–9.5 л/100 км, в зависимост от теглото (например Range Rover PHEV тежи над 2.5 тона).

Пълни хибриди.

Могат да работят в комбинация с ток и гориво, както и само на едното, и само на другото. Тук изборът зависи напълно от вас самите. Пълният хибрид идва с по-голям капацитет на батерията си спрямо меките хибриди.  Преминаването между електрическо захранване и такова на гориво (дизел или бензин) зависи от фактори като натоварване, скорост и заряд и става автоматично.

Разполага с изключително интелигентна система за ефективно управление на енергията. При него също няма опция за външно зареждане, то се осъществява по модела на Mild хибрида. По отношение на разход на гориво, тук се отчитатат между 3,5 и 5,5 л за 100 км градско и 5,5 - 8,5 л/100 км извънградско. Оттук бихме могли да заключим, че това е доста икономичен вариант за каране в града, където автомобилът по-често се движи на ток.

Кога са подходящ избор? 

Хибридните автомобили са чудесен вариант за тези от вас, които често шофират в града и извън него и търсят автомобил с нисък разход. Безшумни са, удобни и много по-екологични от конвенционалните автомобили, които замърсяват въздуха в града ежедневно.

Изборът на хибрид следва да се ръководи от това колко често, къде и как шофирате. Ако правите ежедневни градски пътувания и достъпът до зарядна станция у дома или в работата ви не е проблем – plug-in хибридът би бил най-икономичниото решение.

Пълният хибрид би ви осигури икономия без нужда от това да променяте навициите си по отношение на шофирането на стандартен автомобил. Ако пък търсите само леко подобрение и максимално опростена система, мекият хибрид би бил точният избор за вас.

Днес все повече големи производители предлагат хибридни модели, подходящи както за отделни лица, така и за нуждите на семейства с деца. В този ред на мисли, със сигурност ще откриете този модел, от който имате нужда.

Електрически автомобили - какво трябва да знаем? Какви са предимствата и недостатъците им? 

Електромобилите използват електроенергията като основен източник на захранване на електромоторите си. За целта те са оборудвани с батерии с различен капацитет, които се зареждат посредством специално проектирани зарядни станции за електромобили . Такива мога да бъдат монтирани и инсталирани в дома ви, както и на публични места. Днес са достъпни и различни модели мобилни зарядни станции за електромобили и хибриди, които на практика могат да се използват почти навсякъде.

Хбридите и добре познатите ни автомобили с ДВГ не се различават особено помежду си видимо, но 100% електрическите коли имат значителни различия. При електромобилите например липсва ДВГ, скоростна кутия, съединител, горивна система, изпускателна система и т.н., които са задължителни при автомобилите.

Електромобилите не изпускат вредни газове в атмосферата. Много важен фактор от днешна гледна точка, когато замърсяването на атмосферния въздух става все по-голям проблем, допринасящ за глобалното затопляне и климатичните промени в световен мащаб.

Електромобил - кога е подходящ избор?

Електромобилите са отличен избор както за градско, така и за извънградско шофиране. При ежедневни пътувания на къси разстояния — например до работа или в рамките на града — те осигуряват максимална икономия, тиха работа и почти никакви разходи за поддръжка.

Същевременно, благодарение на нарастващия капацитет на батериите, много модели предлагат пробег от 200 до над 600 км с едно зареждане, което ги прави напълно подходящи и за по-дълги пътувания. Със своята тиха работа, нулеви вредни емисии по време на движение и бързо ускорение, електрическите коли предлагат не само комфортно, но и екологично решение за съвременния човек.

Все повече бизнеси също избират електромобили, тъй като те значително намаляват разходите за гориво, обслужване и данъци, а в комбинация с държавни стимули това води до сериозни спестявания в дългосрочен план. 

Голямо предимство на електромобилите е значително по-ниската цена за „гориво“. При среден разход от 20 кВтч на 100 км и цена на тока от около 0.30 лв/кВтч, зареждането излиза около 6 лв на 100 км. Ако се зарежда на нощна тарифа (0.16 - 0.17 лв/кВтч) - 3 - 4лв. на 100км.  За сравнение, бензинов автомобил със среден разход 7 л/100 км струва около 18 лв. Това прави електромобила около 3 - 4 пъти по-икономичен. Освен това, разходите за поддръжка са значително по-ниски, тъй като липсват масло, филтри и други консумативи. По отношение на емисиите, дори и с ток от мрежата, електромобилът отделя значително по-малко CO₂ на 100 км в сравнение с автомобили с ДВГ, а при зелена енергия – почти нула.

Казано накратко, ако имате средствата да си закупите електромобил и имате достъп до зарядна инфраструктура, той ще покрие всички ваши нужди, като същевременно ще ви спести пари и ще допринесе за по-чиста околна среда.

Хибрид или електромобил - предимства и недостатъци 

Като всяка една технология и тук бихме могли да изведем предимства и недостатъци на хибридите и електромобилите.

Предимства

Сред положителните страни на хибридните коли си струва да споменем ефективността  им и дългия пробег. Оптималният разход е резултат от автоматично превключване между електричество и конвенционално гориво. Не е и необходимо да планирате пътя си предварително от гледна точка на това къде има зарядна станция и къде не.

Напълно електрическите коли, от своя страна, са безшумни и с нулеви емисии. Дават оптимален разход на енергия при градско каране и други по-кратки преходи - между 3 и 4 лв. за 100 км. Идеални са и за кратки и за дълги разстояния. 

Недостатъци

Хибридните варианти все още имат нужда от гориво. В този ред на мисли, те са зависими от горивата и колебанията в цените им влияят върху разхода им. По отношение на първоначална инвестиция хибридите изискват по-голяма такава спрямо традиционните коли с ДВГ.

Електрическите возила се нуждаят от редовно зареждане, а това налага предварително планиране на локациите ви, за да можете да заредите електромобила си.  Още един недостатък е чакането по време на зареждане, за да може да продължите. Времето за зареждане варира според зарядната станция, мощността ѝ и бордовото зарядно на електромобила.

Така например, ако използвате бързозарядна станция (DC) 40kw, пробег от 200 км (0-40 kwh заредена батерия) може да бъде зареден за 1 час. Ако станцията предоставя мощност 160 kw – пробег от 200 км ще бъде зареден за 7.5 мин.

Финални думи

Технологиите на батериите, използвани в електрическите автомобили и инфраструктурата, се развиват усилено и правят електрическите автомобили много по-достъпни. Развитие търпят и хибридите, към които съвременните потребители насочват вниманието си все по-често, бидейки своеобразен мост между традиционни коли и преход към електромобилност.

Индивидуалните ви нужди и възможности са тези, от които зависи в най-голяма степен изборът на хибрид или електрическа кола. Изложените по-горе характеристики, плюсове и минуси биха ви били от полза в направата на правилния избор, основан на актуална и достоверна информация. 

Назад към блога